6 stycznia 2023 roku opublikowaliśmy artykuł o czytelniczce, która jest w podeszłym wieku i od kilkudziesięciu lat mieszka we Wrocławiu. Mimo to, ZUS oddział we Wrocławiu kierowany przez Dyrektor Annę Maćkowiak w celu zapoznania się przez nią z dokumentami w jej sprawie zamiast wysyłać ją do oddziału we Wrocławiu, pod który podlega, to kazał jej jechać do innego miasta. To recydywa w praktykach oddziału kierowanego przez Maćkowiak. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich. Znamy odpowiedź!
Dominika Waszkiewicz reprezentująca ZUS w Oławie, która wzywała staruszkę aż z Wrocławia, jak i później Dyrektor ZUS oddział we Wrocławiu Anna Mąćkowiak twierdziły, że wszystko jest zgodnie z prawem i ZUS ma prawo wysyłać każdego do dowolnego oddziału w Polsce. Jak się trafi złośliwy urzędnik to klienta z ZUS z Zakopanego można wysyłać do Gdynii i pracownicy ZUS nie widzą w tym żadnej podłości, chamstwa, czy perfidii. Tak też tłumaczyli swoje nikczemne praktyki pracownicy organu rentowego. Nikt nie przeprosił staruszki, ale gdy ta zażądała by przekazać jej akta do Wrocławia to ZUS nie stwarzał problemu i przekazał dokumenty z Oławy do Wrocławia. Tyle dobrego, że ktoś w tym Zakładzie zdecydował się na empatię i ludzki odruch.
Artykuły o których wspominamy są dostępne pod tymi adresami:
Artykuł powstał dzięki naszym czytelnikom, którzy zwracali się do redakcji CzasFinansów.pl w tej sprawie. Jak również dzięki społeczności Pokrzywdzeni przez ZUS oraz Matki kontra ZUS których członkowie pisali do nas w sprawach ZUS. Dziękujemy za wskazówkę, bez waszej społeczności ten artykuł by nie powstał. Jednocześnie zachęcamy do kliknięcia na nazwy społeczności gdyż są to odnośniki do grup facebook – każdy pokrzywdzony przez ZUS, albo szukający pomocy w swoim problemie z organem rentowym może dołączyć i znaleźć tam pomoc i wsparcie innych ofiar, ale i radców prawnych i adwokatów wyspecjalizowanych w ochronie słabszych przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznym. Jeśli natomiast czujesz bezradność i chciałbyś, aby nasza redakcja w ramach interwencji dziennikarskiej, anonimowo, opisała Twoją historię to napisz na nasz email: redakcja@czasfinansow.pl – prosimy również o kontakt, jeśli prokuratura wszczęła dochodzenie lub śledztwo wobec ZUS po Twoim zgłoszeniu na Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub jego pracowników. Opiszemy tę historię.
Rzecznik Praw Obywatelskich uznaje zarzuty staruszki wobec ZUS
Sprawa w międzyczasie trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich, o czym informowaliśmy w naszym artykule z 6 stycznia 2023 roku. Redakcja CzasFinansow.pl dotarła do stanowiska RPO w tej sprawie.
W piśmie z 27 stycznia 2023 roku Katarzynba Sobańska-Laskowska w postępowania wobec ZUS oddział we Wrocławiu, skierowanym przeciwko Dyrektor Annie Mąćkowiak, o sygnaturze BPW.522.2.2022.KS, oświadczyła, że wpłynęły wyjaśnienia od tej kobiety. ZUS stwierdził, że przychylił się do wniosku staruszki z 27 października 2022 i przeniósł jej konto z Oławy do oddziału we Wrocławiu. Na tym Anna Maćkowiak uznaje sprawę za zakończoną.
Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdził, że wobec spełnienia prośby staruszki swoją rolę uznaje również za zakończoną, ale jednocześnie dodał:
Stwierdzam jednocześnie, że Pani zarzuty były uzasadnione. Wewnętrzne ustalenia organizacji pracy urzędu nie mogą bowiem wpływać negatywnie na sytuację strony postępowania, a w szczególności narażać ją na niedogodności związane z wyjazdem poza miejsce zamieszkania, skoro inna jednostka tego samego urzędu znajduje się w miejscowości, w której strona zamieszkuje.
Katarzyna Sobańska-Laskowska nie nazwała tego wprost, ale z kontekstu wynikać może, że działanie ZUS było po prostu złośliwe i perfidne. Mogło mieć na celu dokuczenie i złośliwe niepokojenie osoby, której postępowanie dotyczy. Szczególnie, że organ rentowy z takiej nikczemnej, jak to nazywają nasi czytelnicy, praktyki uczynił sobie sposób na wykonywanie obowiązków ustawowych.
Rzecznik Praw Obywatelskich przyznał rację zarzutom naszej czytelniczki. CzasFinansów.pl miał rację ostrzegając opinię publiczną przed złośliwością i niepraworządnym działaniem osób zatrudnionych w ZUS, a w szczególności pracowników Anny Maćkowiak, która ich praktyki firmuje swoja twarzą i swoim nazwiskiem.
CzasFinansów.pl radzi składać skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich na działania ZUS!
Jak widać RPO zadziałał szybko i profesjonalnie w sprawie działań ZUS na krzywdę naszej czytelniczki. W ocenie redakcji zasadnym jest, aby każda osoba, której wyjaśnienia ZUS lub działanie ZUS się jej nie podoba i uważa się za pokrzywdzoną praktykami osób zatrudnionych w organie rentowym, winna kierować skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich. Nie każde działanie RPO przełoży się na postępowanie przeciwko Zakładowi, ale zmusi organ do udzielenia merytorycznej odpowiedzi – często szczegółowej, a nie lakonicznej z jaką “przyjazny urząd” spławia swoje ofiary i swoich pokrzywdzonych przez ZUS.
ZUS jako “Przyjazny Urząd”? Kupują za publicznie pieniądze ten tytuł od prywatnego biznesu
Warto zwrócić uwagę, że organ rentowy kupuje sobie od kilku lat od prywatnego przedsiębiorcy prawo do używania na swoich pismach logo “Przyjazny Urząd”. Organ od lat z finansów publicznych kupuje sobie ten logotyp.
W tej sprawie wysyłaliśmy do ZUS wniosek o informację publiczną, ale Dominik Wojtasiak odmówił udzielenia informacji – została złożona skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Można jednak pokusić się o opinię, że nic dziwnego, że organ rentowy własnymi praktykami dowodzi, że nie jest przyjazny, więc naturalnym jest, że musi sobie takie tytuły kupować za publiczne pieniądze od prywatnego przedsiębiorcy.
Czy to jest działanie, które wprowadza w błąd klienta? Oczywiście, że tak. Ale to już temat na zupełnie inny artykuł. Tym bardziej, że czytelnicy przysyłają nam dowody na chamskie traktowanie ich przez osoby zatrudnione w ZUS.
Do sprawy będziemy wracać.
5 komentarzy “CzasFinansow.pl miał rację. Rzecznik Praw Obywatelskich stwierdza nieprawidłowość w traktowaniu osób starszych przez ZUS!”
Jaka twarz takie metody
Jaka twarz takie metody
Jaka twarz takie metody
Same przekrety jak wszedzie.
ZUSowscy bandyci!